Mikrohaven

Friluftsrådet, Statens Kunstfond, Københavns Kommune og Harrestrup Å Skole og Fritid afd. Kirsebærhaven

Sammen med 3. klasserne på Harrestrup Å skole og Fritid afd.Kirsebærhaven, har vi gennem et 2-årigt lærings- og oplevelsesforløb skabt og designet et udeareal, som vi kalder Mikrohaven. I Mikrohaven kan man sanse og opleve naturen.

2021 - 2023

Forløbet indebar 4 forskellige faser; anskuelighedstavler, oplevelser i byen, drømme og design og til slut udførelsen i virkeligheden. Med inspiration fra Flora Danicas anskuelighedstavler, skulle eleverne skabe nye fortolkninger med brugen af botanisk tekstiltryk. På en byvandring hentede eleverne inspiration og nye ideer til den videre designproces. Gennem designworkshops blev eleverne præsenteret for landskabsarkitektens værktøjskasse, og prøvede kræfter med tegning, modelbyggeri og konstruktion. Den afsluttende del af forløbet handlede om at skabe det drømte og konstruerede. Eleverne arbejdede i en 1:1 skala med det endelige design, og fik i denne fase hænderne i jorden og skabte bekendtskab med værktøj. Eleverne er igennem forløbet blevet præsenteret for, hvordan man som landskabsarkitekt går fra idé til virkelighed. Hele forløbet blev afsluttet med en indvielse, hvor både skoleledelse, lokalområdets beboere, lærere, forældre og elever var inviteret. Det blev fejret med taler, snacks og klip af den røde snor. Projektet er støttet af Friluftsrådet, Statens Kunstfond og Københavns Kommune.