Udsigtstårn

Samarbejdspartner

COC Playful Minds

Om projektet

Sammen med Filskov Friskoles 4. klasse har vi designet et udsigtstårn til Travbyen i Billund. Eleverne var med fra projektdefinering over design og til udførelse. Udsigtstårnet er en del af en tidlig omverdensinddragelse i et kommende boligområde til 1000 nye beboere.

Forløb

År

Deltagerantal

25

Eleverne arbejdede over en række workshops med undersøgelse af området, definering af funktioner, og udsigtstårnets udformning. Endelige var de med til at bygge en bænk, som står på udsigtstårnets platform.

I dette projekt blev eleverne inddraget så tidligt, at det endnu ikke var besluttet, hvilket bygningsværk, projektet skulle ende ud med. Gennem undersøgelser og modelbyggeri med en udpræget legende tilgang, blev det i fællesskab besluttet, at projektet skulle ende ud i et landemærke man kunne se fra afstand - og gerne et man kunne komme op i på en sjov måde.

Resultat blev et seks meter højt udsigtstårn med en platform i 4 meters højde. Der er to veje op til platformen. Den ene adgangsvej er en klassisk spindeltrappe bygget ind i et trappetårn. Den anden adgangsvej er en vertikal labyrint, hvor man skal finde vej igennem en af to ruter.

På udsigtstårnets platform har man mulighed for at overskue hele området for det kommende boligområde Travbyen. Derudover kan man kigge til den nærtliggende skulptursti.

På platformen har man mulighed for at sætte sig på en farverig bænk, som eleverne har været med til at bygge. Hver elever har selv valgt farve og placering til de klodser, som giver bænken sit særlige præg. Bænken er et vidnesbyrd om, at eleverne har været med fra start til slut af byggeriet.

Udtalelse

“Da børnene sad og byggede med ispinde, lavede de nogle modeller, hvor man kunne komme op og kigge ud over området. Det bidrog til ideen om at skabe et udsigtstårn!”

- Martin Hedevang, landskabsarkitekt og projektleder

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om vores arbejde eller har en god idé, så kontakt os.
Anette Schjødt Thorsen
Anette@byrumskole.dk